Oświetlenie LED w sklepach – zabieg również marketingowy

Projektanci zajmujący się wystrojem wnętrz sklepowych mają przed sobą zawsze nie lada wyzwanie. Aspekty takie jak wizualna organizacja sklepu należą zwykle do decyzji zespołu marketingowego, jednak w kwestii oświetlenia zwykle należy zastanowić się znacznie wcześniej. Jednym z najpopularniejszych dziś rozwiązań jest oświetlenie LED, dzięki któremu możliwości oświetleniowe sklepów z różnych branż są dziś właściwie nieskończone. Projektując oświetlenie w sklepach konieczna jest wcześniejsza znajomość rozkładu sklepu i świadomość, na które produkty i elementy wystroju powinno padać skipienie światła. W jaki sposób odpowiednie oświetlenie wpływa na aspekty marketingowe i działalność sklepów i dlaczego to właśnie LED-y sprawdzają się tu najlepiej?

Oświetlenie LED w sklepach odzieżowych

Jednym z najłatwiejszych przykładów wykorzystania oświetlenia LED jako zabiegu marketingowego jest branża odzieżowa. To tu oświetlenie potrafi bezpośrednio przełożyć się na wyniki sprzedażowe, potrafiąc doskonale podkreślić walory wybranych ubrań, stworzyć odpowiedni nastrój w przebieralniach czy uwidocznić strefy promocji i ubrań premium za pomocą odpowiedniego  natężenia oświetlenia.

oświetlenie galerii handlowych

Nowoczesne oprawy LED w połączeniu z możliwościami technologicznymi tego typu żarówek pozwalają na stworzenie oświetlenia punktowego dla konkretnych grup towarów, a jednocześnie dopasowanie oświetlenia do potrzeb pomieszczenia pod kątem barwy czy temperatury światła. Wystarczy drobna zmiana natężenia światła i odpowiednie nakierowanie jego strumienia, by produkty prezentowane na wystawie zachęcały do wejścia do środka lub sprawiały, że ubrania wyglądają mało atrakcyjnie. To właśnie dzięki oświetleniu współczesne sklepy odzieżowe, podobnie jak szereg sklepów z biżuterią czy innymi towarami luksusowymi wyglądają dla klienta tak atrakcyjnie.

Oświetlenie LED a aspekty marketingowe

Światło w sklepach powinno zapewniać właściwą ekspozycję produktów i aranżować wnętrze tak, by dla klienta wyglądało ono jak najbardziej zachęcająco. Niezależnie od branży to właśnie dzięki światłu możliwe jest prowadzenie klienta do określonych miejsc i półek w sklepie – prawdziwa gra świateł i cieni to doskonałe narzędzie marketingowe, dzięki któremu sprzedaż wzrasta zgodnie z przewidywaniami. Wystarczy odpowiednie połączenie oświetlenia ogólnego i akcentującego, by klienci zamiast efektu olśnienia doświadczali prawdziwie przyjemnego pobytu w sklepie, przekładającego się bezpośrednio na ich chęć do zakupów.

Zalety oświetlenia LED w sklepach

Marketing to istotna kwestia, dzięki której oświetlenie LED stało się w ostatnich latach najważniejszym i podstawowym źródłem światła w wielu branżach sprzedażowych. Są też jednak inne powody, dla których LED-y sprawdzają się tak dobrze w sklepach i przestrzeniach handlowych, wpływające nie tylko na atrakcyjność przedstawianych produktów, ale i ich bezpieczeństwo, jakość czy wreszcie oszczędność oświetlania dużych przestrzeni sklepowych.

oświetlenie w sklepie

Pierwszą z zalet, dla których LED-y zdają się być w sklepach niezastąpione jest brak wydzielania przez nie ciepła, które nie tylko niepotrzebnie nagrzewało pomieszczenia w przypadku zwyczajnych żarówek czy oświetlenia halogenowego, ale też źle wpływało na jakość i bezpieczeństwo sprzedawanych towarów. Przywołując przykład sklepu odzieżowego, nakierowane na produkty punktowe świetlówki odbarwiały po pewnym czasie materiały zupełnie tak, jak gdyby były one wystawione na przeszklonej wystawie sklepowej i narażone na nieustanne działanie promieni słonecznych. Co więcej, ciepło takie nie było wcale korzystne także dla innych branż – wystarczy wyobrazić sobie jak mocno należało pilnować odpowiedniej temperatury w sklepach spożywczych, w których każda pojedyncza żarówka odpowiadała za jej podnoszenie się.

Oświetlenie LED to dziś najczęściej spotykane oświetlenie w obiektach handlowych, a także najlepsza obecnie metoda na wierne oddawanie barw ubrań czy innych produktów dostępnych w danym sklepie. W przypadku opraw LED stosowanych właśnie we wspomnianych sklepach odzieżowych, parametr ten jest bardzo wysoki i pozwala rzetelnie ocenić wygląd danego ubrania w świetle dziennym. Analogicznie, sklepy oferujące ubrania wieczorowe będą dostosowywały barwę i intensywność swojego oświetlenia do świateł sztucznych, przyciemnionych i charakterystycznych dla pory wieczornej, gdyż to w takim świetle klient będzie korzystał z zakupionych produktów najczęściej. Jak ma się to jednak do innych branż? Wystarczy wyobrazić sobie wszystkie drogerie i sklepy kosmetyczne, w których światło jest źle dopasowane i tym samym nie pozwala na prawidłową ocenę koloru kosmetyków. Dobre oświetlenie LED nie stwarzałoby tu takich problemów.